מהו אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית שנגרמת כתוצאה מהידבקויות תוך רחמיות. הסימפטומים המרכזיים שלה הם כאבים משמעותיים במחזור החודשי ובקיום יחסי מין, וכן קשיים בכניסה להיריון. זוהי מחלה שהתגלתה לפני לא הרבה שנים, והטיפול בה נמצא עדיין בשלבים שונים של מחקר והתפתחות. לאיזון הכאבים בהתקף אנדומטריוזיס עושים לא פעם שימוש בתרופות משככות כאבים, ואופיאטים הם אופציה לא מומלצת אך קיימת במצב זה. צריך להבין מה המשמעות של שימוש באופיאטים באנדומטריוזיס, ולמה שימוש כזה יכול לגרום.

מה זה אנדומטריוזיס ומה גורם לו?

לא מעט אנשים אולי שמעו על המחלה הזו, אבל לא ידעו על אנדומטריוזיס מה זה ומה גורם לזה. ובכן – אנדומטריוזיס, כשמה כן היא, היא מחלה שנוצרת כתוצאה מפעילות יתר דלקתית של האנדומטריום – התאים שמהווים בדרך כלל את תאי פנים (רירית) הרחם. כאשר תאים אלה מתרבים בצורה לא מבוקרת, לרוב עם קשר למשק האסטרוגן בגוף, נוצרות הידבקויות בתוך הרחם ולעתים גם אנדומטריומות (הידבקויות שכאלה) בחללים שמחוץ לרחם, בעיקר באזור האגן אך לא רק בו. זהו המצב שאנחנו מכירים בתור אנדומטריוזיס, שהסימפטום המרכזי שלו הוא כאב. במצבי אנדומטריוזיס כאבי ביוץ הם סימפטום שכיח מאוד, וכך גם כאבי מחזור – בעיקר באגן אך לא תמיד רק בו. מלבד זאת, אנדומטריוזיס יכול גם לגרום לכאבים בקיום יחסי מין, לקשיים בכניסה להיריון ובמצבים קיצוניים גם לאי-פריון. לא ברור מה המנגנון שגורם לאנדומטריוזיס, והנושא נמצא במוקד של לא מעט מחקרים עם כמה תיאוריות שונות שקיימות בתחום.

האם יש לאנדומטריוזיס טיפול? כיצד מטפלים בכאב?

במטופלות עם אנדומטריוזיס טיפול יהיה, לא פעם, טיפול מותאם אישית בהתאם למה שמקל על הסימפטומים במטופלת בצורה היעילה ביותר. אין תרופה אחת שיכולה לגרום לנסיגה מלאה של האנדומטריוזיס – לרוב מדובר במחלה כרונית שאותה צריך לאזן בכדי להתמודד איתה בצורה הטובה ביותר, גם ללא השגה של ריפוי או נסיגה. גלולות למניעת היריון נמצאו כיעילות למדי באיזון של אנדומטריוזיס, עם שליטה טובה בכאבים ובשכיחות ההתקפים במטופלות רבות. מלבד זאת, ישנם גם טיפולים הורמונליים (עם אגוניסטים ל-GnrH), ובמצבים מסוימים יבחרו גם בטיפול כירורגי או אנדוסקופי לפתיחת ההידבקויות, בעיקר כאשר ישנם קשיים משמעותיים בכניסה להיריון.

שיכוך כאבים באנדומטריוזיס – באיזה תרופות משתמשים?

מלבד הניסיון לאזן ולווסת את האנדומטריוזיס עצמו כמחלה, יש צורך מהותי בשיכוך כאבים יעיל במטופלות שסובלות ממצב זה. כאבי אנדומטריוזיס מתוארים לא פעם ככאבים משמעותיים שיכולים אפילו לשתק ולפגוע משמעותית באיכות החיים של הסובלת מהם. שיכוך הכאבים יתבסס במרבית המקרים על תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs) – נורופן, אקמול וכדומה. כאשר מדובר בכאבים משמעותיים מאוד שפוגעים באופן מהותי באיכות חיי המטופלת, יתכן שיהיה צורך בשימוש בתרופות עוצמתיות יותר – וכאן עולה השאלה על טיפול באמצעות אופיאטים.

האם משתמשים באופיאטים עבור התקף אנדומטריוזיס?

התקף אנדומטריוזיס יכול להיות מצב לא פשוט כלל, ולהיות מלווה בכאבים שמקשים על פעילות יום יומית באופן מלא. במצב זה, לא מעט מטופלות ינסו לפנות לטיפול משכך כאבים עוצמתי ביותר, שמוצע לא פעם בדמות תרופות אופיאטיות כמו פנטניל או פרקוסט. ואכן, בחלק מהמקומות בעולם אופיאטים אכן מותווים לטיפול בכאבי אנדומטריוזיס קשים. עם זאת, כיום כבר ברור שמדובר במרבית המקרים בשגיאה טיפולית – אנדומטריוזיס הוא מצב כרוני שמוביל לכאבים כרוניים, ותרופות אופיאטיות פשוט אינן מתאימות לטיפול בכאבים כרוניים, בשל הסיכון המוגבר להתמכרות, שנלווה לכל שימוש בהן.

הסכנה המרכזית בשימוש בתרופות- התמכרות וצורך בגמילה

התמכרות היא מצב לא פשוט כלל, וכשהיא נגרמת כתוצאה ממצב מורכב וכרוני כמו אנדומטריוזיס מדובר במצב מורכב פי כמה. מדובר באחת המגיפות הקשות של המאה ה-21, עם מיליוני מכורים ברחבי העולם והשלכות עצומות על בריאות הציבור בעולם המערבי. שימוש נרחב באופיאטים לטיפול בכאב כרוני יוביל בסופו של דבר להתמכרות, ולאחר ההתמכרות יש לבחון אפשרויות של גמילה מאופיאטים – שכן נזקי ההתמכרות יכולים להיות קשים ומסוכנים עוד יותר מאלה של האנדומטריוזיס כמחלת בסיס. טיפול ה-ANR, שפותח ע"י ד"ר אנדרה ויסמן, הוא אופציה מצוינת לגמילה מאופיאטים. הטיפול מתבצע תחת הרדמה, ומתבסס על מנגנון ההתמכרות הפיזיולוגי בכדי למנוע את הצורך הפיזיולוגי באופיאטים, וכך לטפל במה שעומד בבסיס ההתמכרות.